
Mijn tekstbureau heet de TekstFactor omdat ik graag een aansprekende naam wilde waar met name het tekst gedeelte uit springt. Bovendien voegt mijn persoonlijke schrijf 'factor' net dat beetje extra toe wat nodig is om een tekst aansprekend en makkelijk leesbaar te maken.
Maar de tekstfactor is ook een term die terug komt in zoekmachine optimalisatie. Niet meer weg te denken als je het hebt over online content.
Een korte uitleg.
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie is in het kort het optimaliseren van je website, zodat zoekmachines op een effectieve manier de pagina’s van je website kunnen beoordelen (ranken). Het gaat op de eerste plaats om onbetaalde zoekresultaten waarin teksten van webpagina’s worden doorzocht, maar denk ook aan afbeeldingen en video’s. De beoordeling van de zoekmachines wil je zoveel mogelijk sturen.
Drie bepalende factoren
Er zijn drie factoren die bepalen hoe hoog je positie in de zoekmachineresultaten zal worden.
De indexatiefactor, de tekstfactor en de populariteitsfactor.
Bij de tekstfactor en indexatiefactor gaat het om factoren binnen de website, terwijl de populariteitsfactor wordt beïnvloed op basis van factoren buiten de website. Hoe de verschillende factoren beoordeeld worden, verschilt per zoekmachine. De werkwijze van zoekmachines wordt bovendien regelmatig aangepast. Dit gebeurt geautomatiseerd aan de hand van veel verschillende factoren. De drie factoren die hier genoemd worden zijn het meest bepalend.
De populariteitsfactor
De populariteitsfactor bepaalt of de zoekrobot pagina's van de website belangrijker vindt dan pagina's van concurrerende websites met vergelijkbare tekst. Wanneer je website unieke en hoogwaardige content heeft, is de kans aanwezig dat de populariteitsfactor omhoog gaat. Een deel van de populariteitsfactor wordt bepaald door de gebruiksvriendelijkheid van de website. Hoe is de navigatie, wat is de downloadtijd en ook het design speelt een rol.
De indexatiefactor
De indexatiefactor stelt vast hoe goed de inhoud gelezen kan worden door een zoekmachine. Deze factor wordt bepaald door de techniek van de website en de manier waarop de content is geplaatst.
De tekstfactor
De tekstfactor bestaat met name uit het onderzoeken van de juiste woorden en teksten. Daarbij is de keuze van zoekwoorden of een combinatie van gerelateerde zoekwoorden en de plaatsing ervan op de webpagina belangrijk. Het doel is om juist die woorden en teksten te selecteren die de doelgroep van de website gebruikt om datgene te zoeken wat de webpagina aanbiedt.
De tekstfactor is van belang voor een zoekrobot om vast te stellen waar de webpagina over gaat. Aan de hand daarvan kan de zoekmachine bepalen wat de relevantie van die webpagina is ten opzichte van een zoekopdracht.
De TekstFactor is dus belangrijk voor je webpagina’s, in meerdere opzichten.
Meer weten over zoekmachine optimalisatie, de tekstfactor of websiteteksten? Ik help je graag verder.