Blog Post

Waarom de TekstFactor?

Carolijn Kuijpers • 10 april 2018

De tekstfactor is belangrijk voor je webpagina's

Mijn tekstbureau heet de TekstFactor omdat ik graag een aansprekende naam wilde waar met name het tekst gedeelte uit springt. Bovendien voegt mijn persoonlijke schrijf 'factor' net dat beetje extra toe wat nodig is om een tekst aansprekend en makkelijk leesbaar te maken.

Maar de tekstfactor is ook een term die terug komt in zoekmachine optimalisatie. Niet meer weg te denken als je het hebt over online content.

Een korte uitleg.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is in het kort het optimaliseren van je website, zodat zoekmachines op een effectieve manier de pagina’s van je website kunnen beoordelen (ranken). Het gaat op de eerste plaats om onbetaalde zoekresultaten waarin teksten van webpagina’s worden doorzocht, maar denk ook aan afbeeldingen en video’s. De beoordeling van de zoekmachines wil je zoveel mogelijk sturen.

Drie bepalende factoren

Er zijn drie factoren die bepalen hoe hoog je positie in de zoekmachineresultaten zal worden.

De indexatiefactor, de tekstfactor en de populariteitsfactor.

Bij de tekstfactor en indexatiefactor gaat het om factoren binnen de website, terwijl de populariteitsfactor wordt beïnvloed op basis van factoren buiten de website. Hoe de verschillende factoren beoordeeld worden, verschilt per zoekmachine. De werkwijze van zoekmachines wordt bovendien regelmatig aangepast. Dit gebeurt geautomatiseerd aan de hand van veel verschillende factoren. De drie factoren die hier genoemd worden zijn het meest bepalend.

De populariteitsfactor

De populariteitsfactor bepaalt of de zoekrobot pagina's van de website belangrijker vindt dan pagina's van concurrerende websites met vergelijkbare tekst. Wanneer je website unieke en hoogwaardige content heeft, is de kans aanwezig dat de populariteitsfactor omhoog gaat. Een deel van de populariteitsfactor wordt bepaald door de gebruiksvriendelijkheid van de website. Hoe is de navigatie, wat is de downloadtijd en ook het design speelt een rol.

De indexatiefactor

De indexatiefactor stelt vast hoe goed de inhoud gelezen kan worden door een zoekmachine. Deze factor wordt bepaald door de techniek van de website en de manier waarop de content is geplaatst.

De tekstfactor

De tekstfactor bestaat met name uit het onderzoeken van de juiste woorden en teksten. Daarbij is de keuze van zoekwoorden of een combinatie van gerelateerde zoekwoorden en de plaatsing ervan op de webpagina belangrijk. Het doel is om juist die woorden en teksten te selecteren die de doelgroep van de website gebruikt om datgene te zoeken wat de webpagina aanbiedt.

De tekstfactor is van belang voor een zoekrobot om vast te stellen waar de webpagina over gaat. Aan de hand daarvan kan de zoekmachine bepalen wat de relevantie van die webpagina is ten opzichte van een zoekopdracht.

De TekstFactor is dus belangrijk voor je webpagina’s, in meerdere opzichten.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie, de tekstfactor of websiteteksten? Ik help je graag verder.


door c.kuijpers 16 januari 2020
Schrijf je zelf teksten maar weet je niet goed waar je op moet letten? In dit blog geef ik een aantal schrijftips die je meteen toe kunt passen. Deze tips zijn te gebruiken voor zowel webteksten, blogteksten als algemene teksten. 1.Wie is je doelgroep? Als je je doelgroep kent, dan spreek je ook hun taal. Verdiep je in je doelgroep en zorg dat je weet waar ze naar op zoek zijn, wat hun problemen zijn of wat ze bezighoudt. Gebruik de woorden die je doelgroep ook gebruikt. 2.Opbouw van je tekst Zorg voor een duidelijke opbouw van je tekst. Begin met een titel en een inleiding. Daarna een informatief middenstuk en eindig met een heldere conclusie. Hiervoor gebruik je de nog altijd relevante AIDA-formule: - Attention (aandacht trekken, met een goede kop en een intrigerende inleiding) - Interest (interesse wekken, dit artikel kon weleens interessant zijn voor mij) - Desire (ja, dit wil ik ook!) - Action (wat je klant vervolgens moet doen, ofwel de call-to-action) 3. Gebruik witregels en tussenkoppen Witregels, tussenkoppen, afbeeldingen, opsommingen. Je hebt ze allemaal nodig om je tekst prettig te structureren en toegankelijk te maken. Hou er rekening mee dat je per alinea niet meer dan een paar regels gebruikt als je voor internet schrijft. Maar zorg ook voor een goede opbouw in alinea’s als je voor print schrijft. Niemand leest graag lange lappen tekst zonder duidelijke structuur. Met goede tussenkoppen geef je ook de ‘koppensnellers’ houvast. Zo zien zij in een oogopslag wat interessant voor hen kan zijn. 4. Maak je teksten kort en krachtig Veel teksten zijn niet goed leesbaar, omdat ze te ingewikkeld zijn. Hoe los je dit op? - Zorg voor korte zinnen. - Zet vaker een punt. - Maak gebruik van opsommingen. - Vermijd te moeilijke woorden. Hoe eenvoudiger je jouw teksten maakt, hoe beter ze zijn. 5. Schrijf foutloos Een foutje sluipt er zo in. Dat is menselijk, maar met voldoende aandacht is het te voorkomen. Streef ernaar dat je teksten foutloos zijn. Heb je zelf onvoldoende kennis van spelling en grammatica? Haal er dan een collega bij en gebruik in ieder geval altijd je spelling- en grammatica controle. 6. Laat je tekst even liggen Heb je je tekst af? Publiceer deze dan niet meteen en stuur hem ook niet meteen door. Laat de tekst liever nog een dag of langer liggen en lees hem dan nog eens aandachtig door. Grote kans dat jouw tekst hier nóg scherper en nog beter door wordt. En een paar slordige foutjes haal je er zo altijd uit. 7. Gebruik een actieve vorm Teksten waarin je steeds de lijdende vorm gebruikt lezen niet fijn. ‘U zou dit kunnen toepassen’, ‘Wij zouden graag op de hoogte worden gesteld van uw adreswijziging’, ‘Er is door de directie gekozen om een nieuwe medewerker aan te nemen’. De lijdende vorm maakt zinnen onnodig ingewikkeld en zorgt ervoor dat je niet precies weet wie iets zegt. Soms is de lijdende vorm prima, gebruik in alle andere gevallen bij voorkeur de actieve of bedrijvende vorm. Dit zijn mijn eerste 7 tips voor het schrijven van nóg betere teksten die je eigenlijk altijd en overal kunt toepassen. Beter leren schrijven is vooral een kwestie van doen! Lukt het toch niet of heb je geen tijd om je te verdiepen in het schrijven van goede teksten? Dan kun je natuurlijk altijd contact met mij opnemen. In een volgend blog zal ik weer nieuwe tips geven. Heb je zelf nog tips om beter te leren schrijven? Laat dan hieronder jouw reactie achter. Ik ben benieuwd!
door Carolijn Kuijpers 30 oktober 2018
boekwinkel, boeken,
door Carolijn Kuijpers 30 januari 2018
Er verschijnen steeds meer Engelse woorden in de Nederlandse taal. Is dat van toegevoegde waarde?
Share by: